Därför skall du motionera

Motionera

Att motionera är viktigt för alla. Många människor har arbeten där de sitter stilla framför en dator varje dag. Därför är det ännu viktigare att man ser till att man får vanlig vardagsmotion så ofta som det går. Vardagsmotion kan vara att man tar cykel i stället för bilen om det är möjligt. Det kan också vara att man alltid tar trapporna i stället för att använda hiss eller rulltrappor. Man kan även schemalägga ett stretchpass vid några tillfällen under dagen då man tar paus från sitt arbete framför datorn. På så vis arbetar man med de muskelgrupper som har fått vila. Att motionera kan betyda många olika saker och innebär inte alltid att man måste byta om och bege sig till ett gym. Det kan vara att man tar tillvara på tillfällen som finns i ens vardag.

Motionera genom simning

Man kan motionera genom många olika träningsformer. Simning är en träningsform som är en av de mer skonsammare mot kroppen. Simningen sliter inte på ben, leder och muskler som till exempel löpning gör. Att simma passar alla ålderskategorier, så länge man kan simma, och är speciellt bra för de äldre som kan behöva en skonsammare form av träning. Forskning visar att det finns ett samband mellan simning och en ökad lungkapacitet. En ökad lungkapacitet är positivt eftersom en dålig sådan är kopplad till hjärt- och kärlsjukdom. Att motionera med simning som träningsform, har alltså en förebyggande effekt för den sjukdomen och många andra. Att ha friska lungor med god lungkapacitet är en förutsättning för ett långt och friskt liv.

Att motionera genom simning kan ske på flera olika sätt. Ett sätt är att, till en början, simma i en lugn takt för att sedan öka farten allt eftersom. Det går även bra att använda simningen som konditionsträning. På samma sätt som man kan träna intervallträning genom löpning, kan man göra det i bassängen. Man kan växla mellan lugna och snabbare simpartier, samt skapa intervallträning. På så sätt kan man få en bra konditionsträning i vatten. Att motionera genom att simma kan också fungera som avslappning för den som behöver det. Studier har visat att när man vistas i vatten eller vid vatten, så kan det ge meditationsliknande effekter.

Motionera på olika sätt

Att motionera genom att cykla är också en bra träningsform. När man cyklar, bearbetar man kroppens största muskler som till exempel lår-och rumpmuskler. Dessutom får hjärtat arbeta mycket under cyklingen vilket är viktigt eftersom hjärtat är kroppens viktigaste muskel. Om man letar efter en träningsform där man får bra konditionsträning och dessutom vill bränna fett, är detta en träningsform för dig. Att cykla är också en lättillgänglig träningsform om man bara har en cykel. Det enda man behöver i form av redskap är en cykel eftersom resten, som kläder och skor, är sådant som man kan välja själv efter ekonomi. Cykling är också en skonsam träningsform eftersom cykeln bär upp kroppsvikten.

Att motionera genom löpning är en effektiv träningsform. Löpningen gör att blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan ökar. Den gör dessutom att koncentrationsförmågan ökar samt att minnet och beslut-och reaktionsförmågan förbättras. Studier har även visat att äldre personer som har löpning som motionsform, har 21 procents mindre risk att drabbas av demens. Studier har också visat att de som joggar under 1,5-2 timmar varje vecka, lever i genomsnitt längre än de som inte gör det. Forskare har dessutom upptäckt att en joggingrunda på 3-4 kilometer per dag halverar risken att drabbas av ögonsjukdomar såsom grå starr. Att motionera genom träningsformen löpning, har alltså många positiva effekter.

Att motionera ger en stark kropp. Löpningen ger starka muskler men även ett starkare skelett. En annan effekt är att kroppen förebygger celluliter. Ett bra skelett förebygger benskörhet vilket är vanligt bland äldre människor. Även immunsystemet förbättras, och en löpare brukar vanligtvis få färre förkylningar än den som inte motionerar. Studier visar även att när en löpare får en förkylning, är symptomen av mildare karaktär än vad som är brukligt.

Alla kan motionera oavsett ålder

Vardagsmotion för god hälsa

Motion kan se ut på olika sätt. Människor har olika förutsättningar för att kunna motionera. Vanlig vardagsmotion kan vara något som de flesta kan utföra varje dag. En vanlig bensträckare varje dag som varar i 30 minuter kan göra oss både friskare och smalare. Om man går ut på en promenad efter lunchen, vilket kan vara en långsam sådan på endast 15 minuter, kan den sänka blodsockret och insulinpåslaget vilket är bra för vår hälsa. Om man har möjlighet att ta en längre och snabbare promenad, är det givetvis ännu bättre men forskningen visar att även en kort promenad har positiva effekter på vår hälsa. Motionera gärna genom att skaffa en praktisk stegräknare och satsa på att gå minst 10 000 steg under, före och efter arbetsdagen.

Det finns även många andra saker man kan göra för att förbättra sin hälsa genom vardagsmotion. En sådan är att använda trappor så mycket som möjligt, vilket gör att man kan motionera både rump-och lårmuskler samt hjärtat. Om man har ett höj-och sänkbart bord på sin arbetsplats, så är det en god idé att stå upp i stället för att sitta ner. Att arbeta stående förbränner nämligen fler kalorier än att sitta ner. Om du har en lång sträcka till jobbet, och åker buss, kan du hoppa av en eller två hållplatser innan slutstationen så att du får en rask promenad innan arbetsdagen börjar. Lägg in påminnelser i mobilen så att du kommer ihåg att utföra ett rörelseschema under dagen. Du får bättre hälsa om du ser till att röra dig vid återkommande tidpunkter under dagen än om du har ett stillasittande arbete.

Motionera genom olika träningsformer

Man kan motionera genom att utföra både tempoaktiviteter och lugnare rörelser. En bra grund för en bra hälsa, är att se till att införa regelbunden motion i sin vardag. Ta trappor i stället för hissen, cykla i stället för att ta bilen eller utför schemalagda rörelser under dagen. Alla dessa är bra sätt att hålla kroppen frisk och stark. Om man dessutom vill ha mer av till exempel konditionsträning för att träna hjärtmuskeln och kroppens största muskelgrupper, är löpning och cykling bra sätt att träna på. Om man är ute efter en skonsam träningsform, är simning ett bra alternativ. Simningen har flera positiva aspekter såsom ökad lungkapacitet samt en allsidig träning då de flesta av muskelgrupperna aktiveras. Det viktigaste är att ge kroppen motion beroende på vilka förutsättningar man har med tanke på ålder, vikt och allmäntillstånd.