7 saker du inte visste om löpning

Löpning

Löpning är en av de mest lättillgängliga och effektiva träningsformerna som finns. Löpningen kan anpassas så att den passar utifrån olika träningsmål och handla om allt från explosivitet under korta tidsintervaller till riktigt långa men lågintensiva förbrännings- och konditionspass. Alla kan springa och löpning är en billig typ av motion, om vi inte satsar på de allra mest påkostade skomodellerna. Att springa så lite som 20 minuter ger en klart märkbar effekt, om man bara gör det regelbundet. I den här texten ska vi lista sju mindre kända fakta om löpningen och dess effekter, förhoppningsvis kommer du att kunna lära dig något nytt.

Löpning och utrustning, fyra saker du inte visste

Att löpträna kräver nästan ingen utrustning, vilka skor du väljer spelar dock en mycket stor roll för vilken kvalitet du får ut av träningen. Visste du att det finns två helt olika skolor inom detta område? Skor med uppbyggd och kraftigt stötdämpande sula och så kallade barfotaskor som tillåter ett mer naturligt löpsteg men utan att ge dämpning. Prova olika skotyper på ett löpband i butiken innan du gör ditt val. Springer du mest på mjuka underlag är barfotaskor ofta ett bra val. Ett annat ”experttips” är att välja kläder för löpning utan skavande sömmar. Det är särskilt viktigt vid långa distanser.

I Sverige ser man ofta motionärer som ger sig ut på kortare pass i lugnt tempo med en stor vattenflaska. Drick istället efter ett avslutat löppass så slipper du riskera håll och behöver inte bära med dig extra vikt på motionsrundan. Det är bara om du ska springa mer än en mil som det kan vara en bra idé att ta med vatten. Löpning för vanliga motionärer kräver heller inte att man ”kolhydratladdar” innan passen men om du vill maximera förbränningen kan det vara en bra idé att ta en kopp kaffe på fastande mage innan du ger sig iväg ut på träningspasset.

Tre mindre kända saker om löpfysionomi

Vi människor är byggda för löpning. Faktum är att löpare som är tränade för uppgiften kan utklassa hästar, hundar och de flesta andra djur på riktigt långa distanser. Tävlingsformen ultramaraton som växer snabbt i popularitet handlar om att springa flera maratonlopp efter varandra, i väldigt lugnt tempo. När man tränar inför sådana lopp ska man inte springa snabbare än att man kan föra ett samtal utan att bli andfådd, samtidigt som man springer. Låg kroppsvikt är en av nycklarna till att bli en framgångsrik löpare när det gäller sådana distanser. Även skor och annan utrustning som man måste bära med sig bör väga så lite som möjligt.

För att bli en bra löpare och för att försäkra sig om en lång karriär som motionslöpare kan man behöva ägna sig åt styrketräning. Vissa muskler som vi inte använder så mycket om vi har stillasittande arbeten är viktiga för löpsteget och det är också av stor vikt att ha en bra hållning när vi springer. Annars kommer vi att få problem med ryggen. Löpning kan vara en väldigt allsidig träningsform om vi varierar underlagen och även springer uppför och nedför ibland.

Löpning passar alla

Löpning är en naturlig motionsform

Att löpa är nästan lika naturligt för oss människor som att gå och definitivt mer naturligt än att sitta. Idag är löpning som motionsform något av en folkrörelse och det är bra för samhället eftersom folkhälsoeffekten är god. Löpning kan dock, som alla andra idrotter, leda till belastningsskador och inte sällan tar en sådan skada knäcken på motivationen. Det gäller att inte bli för entusiastisk så att man pressar kroppen för hårt vid ett enskilt tävlings- eller träningstillfälle. Att skynda långsamt är nyckeln om man vill göra löpningen till en hälsosam del av livet. Satsa också på skor som passar dina fötter och lägg lite tid på att hitta rätt par i en butik med kunnig personal.