Cykling som motionsform

Cykling

Cykling eller att cyklande ta sig fram på vägen, har för många idag blivit en främmande företeelse. Men för ett par generationer sedan, var cykling ett vanligt sätt att transportera sig från punkt a till b. Om man inte ville gå förstås. Idag har vi alla möjliga sätt att färdas på, så cykeln har under de senaste decennierna fått stå tillbaka. Men det är ett bra sätt att skaffa sig både bättre hälsa och kondition, och allt fler börjar upptäcka det. Vilka är då för och nackdelarna med cykelmotion, om det finns några nackdelar. Vad skall man tänka på innan man börjar och varför det är bra att cykla.

Cykling, en materialsport eller inte.

När man väl bestämt sig för att prova på cykling som sport eller motion, så finns det en uppsjö av information och kunskap hos olika aktörer på området att ta del av. Det kan upplevas som väldigt komplicerat att välja utrustning, då det finns hur många varianter som helst av både cyklar och annat som är bra att ha. Det kan bli en relativt dyr historia om man vill ha det senaste och mest avancerade. Det är en av nackdelarna med denna form av motion. En så kallad Racercykel kan kosta uppemot 30 till 40 tusen kronor. Men för att börja behöver man inte införskaffa det allra dyraste.

Vad behöver man då för att börja med cykling som motionsform. Egentligen behöver man inte ens äga en cykel. I vissa städer finns det cyklar att hyra, om man vill prova på. Det går även bra att gå till ett Gym, där det finns träningscyklar att träna på inomhus med instruktörer. Men vill man ha en egen cykel bör en cykelhandlare uppsökas, som kan hjälpa till att prova ut en cykel som passar för syftet. Där finns också all annan utrustning som kan behövas. En fördel med att handla sin utrustning i den lokala cykelaffären, är att man kan få hjälp med kommande service på sin cykel.

Cykling är bra för alla.

Motionscykling kontra Tävlingscykling ur ett folkhälsoperspektiv.

Cykling som motionsform har många hälsofördelar i dagens samhälle, där en allt mer stillasittande livsstil präglar det dagliga livet. Som en följd av detta har allt fler människor börjat få problem med övervikt och därmed även andra besvär, såsom högt blodtryck, hjärtproblem och kärlsjukdomar. Har man övervikt är cykelmotion skonsam mot leder och knän i motsats till löpning. När man cyklar jobbar hela kroppen och konditionen förbättras, hjärtat stärks och även lungorna, då syreupptagningsförmågan förbättras. Det blir även lättare att hålla vikten i schack då ämnesomsättningen ökar, vilket gör att man kan äta det man vill. Man bör dock börja försiktigt och känna sig för så man inte ledsnar direkt.

Tävlingsformen av cykling är en helt annan historia. Tyvärr har sporten sammankopplats med doping. Det kanske mest kända fallet är den före detta amerikanske cyklisten Lance Armstrong som vann Tour de France sju gånger. Han fälldes för doping 2012 och fråntogs alla sina titlar. Men frånsett dopingfallen, kan man konstatera att det krävs mycket mer av både utövare och utrustning om man vill prova på att tävla. Dels är det då den dyra och avancerade utrustningen, men man får även lägga ned mycket tid på träning och tävlingsresor. Dock är det för den hågade en intressant utmaning och livsstil.

Har cykeln fått en nytändning.

I och med att människor idag blir mer medvetna och uppmärksammade på vad ett stillasittande och skräpmatskonsumerande liv kan innebära. Så har cykling blivit ett alltmer attraktivt sätt att åtgärda detta. Cykling har för många till och med blivit en livräddare. Många överviktiga får rådet av sin läkare att röra på sig, men det är svårt att löpträna eller styrketräna då leder och knän gör för ont. Då kan cykelträning vara ett bra alternativ. Går man dessutom med i en förening eller kör motionslopp får man ett större socialt nätverk och hjälp ut ur sitt destruktiva beteende. Att cykla spar även pengar och är bra för miljön då bilen får stå.