Simning som träning

Simning som träning

Att simma är en populär aktivitet i Sverige. På sommaren är det många som väljer att ta sig ett dopp i sjön och på vintern är inomhusbassängerna ofta välbesökta. För de flesta är simning en hobby men det finns även många som använder simning som träning. Simning är faktiskt en mycket bra träningsform som tränar kroppens alla muskelgrupper. Simningen höjer konditionen, sätter fart på blodcirkulationen och ökar syreupptagningen. Simning som träning har dessutom många fördelar jämfört med många andra träningsformer. Simningen belastar till exempel inte leder och ben lika mycket som löpning eller cykling. Dessutom är det roligt att simma!

Simning som träning förbättrar kondition och styrka

Simning är en mycket effektiv träningsform som förbättrar simmarens uthållighet och styrka. Tack vare vattenmotståndet behöver simträningen inte ens vara speciellt intensiv för att ge effekt. I vatten jobbar hjärtat och lungorna mer än på land, vilket är bra för träningen. Vattnets unika egenskaper förbättrar dessutom simmarens andning och ämnesomsättning. De flesta som använder simning som träning brukar välja att simma i inomhusbassänger men det går förstås även bra att simma utomhus när vattentemperaturen tillåter. Tack vare vind och vågor kan utomhussimningen ibland bjuda på lite tuffare träning.

Förutom att förbättra kondition och styrka är simning även bra om man vill gå ner i vikt. Simning som träning är ett bra sätt att bränna fett och därför rekommenderas simning ofta till personer som har problem med vikten. För att få en optimal fettförbränning lönar det sig att intervallträna – blanda korta intensiva etapper med lugnare tempo. I simbassängen är det lätt att intervallträna. En annan fördel med simning är att vattnet hjälper till att avlasta kroppsvikten. Även om man är lite tyngre kan man därför röra sig relativt obehindrat i vattnet.

Variera simsätten för bästa effekt

En man använder simning som träning

Det finns fyra vanliga simsätt och det lönar sig att variera dem för att få en balanserad träning. Frisim, eller crawl som det också kallas, är ett vanligt simsätt bland folk som använder simning som träning. Frisimmet tränar armar, rygg, bröst, magmuskler och ben. Gör långa och kraftfulla simtag för att få ut det mesta av frisimmet. Ett annat vanligt simsätt är ryggsim. Ryggsim är ett mer avslappnat simsätt som tränar muskelgrupperna i låren, armarna, bröstet, ryggen och höfterna. Sparka med hela benet och sträck vristerna när du ryggsimmar för att få optimal effekt.

Bröstsim är ett klassiskt simsätt som brukar vara speciellt populärt bland lite äldre simmare. Många som använder simning som träning simmar bröstsim. Bröstsimmet tränar låren, bröstet, överarmarna och övre delen av ryggen. Om du simmar bröstsim är det viktigt att du har rätt teknik för annars kan du få ont i nacken. Ta små och snäva armtag för att få en bra träning. Det fjärde simsättet är fjärilsim. Fjärilsim är ganska svårt och simmas sällan av nybörjare. Fjärilsimmet tränar främst magmusklerna, rumpan, bröstet, ryggen och axlarna.

Träning för hela kroppen

När man använder simning som träning förbättras både konditionen och den fysiska styrkan. Simningen tränar hela kroppen och genom att variera simsätten kan man få ut maximalt av sin träning. För personer med övervikt är simningen ett bra sätt att bränna fett. Simningen är dessutom mycket skonsam för musklerna, lederna och skelettet. Eftersom att skaderisken är liten finns det många idrottare som använder simning som träning. De simtränar ofta som ett komplement till annan träning. Det är lätt att komma igång med simning. Allt som behövs är ett par badbyxor eller en baddräkt och en simbassäng. När det är varmt går det dessutom bra att simträna utomhus.